Περιγραφή
Συγγραφέας: Τάσος Χατζηαναστασίου
Περιεχόμενα
Πρόλογος…………………………………………………………………………………………. 7
Εισαγωγή………………………………………………………………… 9
πρώτο κεφάλαιο
Η εμπειρία της διδακτικής πράξης……………………………………………………… 11
1.1. Η σχολική πειθαρχία……………………………………………………………….. 12
1.1.1. Πώς την αντιμετωπίζουμε……………………………………………………….. 17
1.2. Οι μαθητές δε διαβάζουν………………………………………………………….. 27
1.3. Αδυναμία συγκέντρωσης…………………………………………………………… 38
1.4. Εργαζόμενοι μαθητές………………………………………………………………… 42
1.5. Μεγάλοι μαθητές……………………………………………………………………… 47
1.6. Οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον…………………………………….. 49
1.7. Φτωχό πολιτισμικό επίπεδο……………………………………………………….. 51
1.8. Πολλές απουσίες ……………………………………………………………………… 53
1.9. Αδιαφορία……………………………………………………………………………….. 56
1.10. Χρήση ουσιών 57
1.11.Φαινόμενα συμμοριτισμού…………………………………………………………. 62
1.12. Καταλήψεις… χαοτικές 65
δεύτερο κεφάλαιο
Σχέσεις μεταξύ προσώπων……………………………………………………………….. 67
2.1. Χρειάζονται τη βοήθειά μας……………………………………………………… 67
2.1.1. Να έρθουμε κοντά στα παιδιά 70
2.1.2. Τα όρια αυτής της οικειότητας 72
2.2. “Εναγέλιο θα σας θάψει!”…………………………………………………………. 79
2.2.1. Και η πλάκα συνεχίζεται…………………………………………………………. 81
2.3. Το άνοιγμα του σχολείου………………………………………………………….. 82
τρίτο κεφάλαιο
Πρόταση για μια παιδεία χωρίς αποκλεισμούς…………………………………….. 86
3.1. “Και με την τεχνική εκπαίδευση τι θα γίνει;”……………………………….. 86
3.2. Οι θέσεις της Ο.Λ.Μ.Ε…………………………………………………………….. 97
3.3. Η αριστερά και το σχολείο…………………………………………………………. 99
3.4. Απόπειρες για ένα “άλλο σχολείο………………………………………………. 99
3.5. Μια εναλλακτική πρόταση στην Ελλάδα…………………………………… 101
3.5.1. Ποιο σχολείο θέλουμε…………………………………………………………… 104
Βιβλιογραφία………………………………………………………… 113
Βιογραφικό Σημείωμα…………………………………………………………………….. 117
Εισαγωγή
Tα τεχνικά σχολεία, είτε πρόκειται για τα σημερινά Τ.Ε.Ε. είτε για τα Τ.Ε.Λ. και τις Τ.Ε.Σ. που λειτουργούσαν μέχρι το σχολικό έτος 1998-1999, έχουν τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τη δική τους φυσιογνωμία που τα ξεχωρίζει από τα Γενικά ή τα Ενιαία Λύκεια. Πρόκειται για τα σχολεία που δεν προετοιμάζουν παιδιά για το πανεπιστήμιο αλλά καταρτίζουν τεχνίτες ή βοηθούς επαγγελματικών κατηγοριών που βασικά φιλοδοξούν να απορροφηθούν άμεσα στην αγορά εργασίας.
Η φήμη των σχολείων αυτών δεν είναι καλή. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι οι μαθητές τους είναι τις περισσότερες φορές αυτοί που στο γυμνάσιο είχαν χαμηλές επιδόσεις στα μαθήματα ή ακόμη χειρότερα απορρίφθηκαν στο Λύκειο. Πρόκειται για παιδιά που προέρχονται κατ’ εξοχήν από λαϊκά ή αγροτικά στρώματα του πληθυσμού που συχνά είναι και παιδιά μεταναστών που δεν έχουν τις δυνατότητες (υποκειμενικές και αντικειμενικές) να σπουδάσουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Από έρευνες που έχουν γίνει προκύπτει ότι το 57% των απασχολούμενων σε τεχνική επαγγελματική ειδικότητα, είχαν πατέρες γεωργούς, τεχνίτες και εργάτες. Ενισχυτικό της άποψης ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα αναπαράγει την κοινωνική ιεραρχία και διαστρωμάτωση, λειτουργώντας επιλεκτικά σε βάρος των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων, είναι το γεγονός ότι με βάση την ίδια έρευνα, μόνο το 38,9% επέλεξε να φοιτήσει σε μέση τεχνική επαγγελματική σχολή επειδή αυτή ήταν η επιθυμία του. Τα περισσότερα παιδιά επομένως βρίσκονται σ’ ένα σχολείο που δεν το έχουν επιλέξει αλλά κατέληξαν εκεί κυρίως λόγω της κοινωνικοοικονομικής θέσης της οικογένειάς τους. Γι’ αυτό και οι αντιδράσεις τους απέναντι στο σχολείο είναι αρνητικές. Για τα τεχνικά σχολεία λοιπόν ακούγεται ότι γίνονται “σημεία και τέρατα” και πως οι μαθητές είναι ο “φόβος και τρόμος” των καθηγητών.
Οι περισσότεροι καθηγητές, κυρίως αυτοί των μαθημάτων γενικής παιδείας, προσπαθούν να αποφύγουν την τοποθέτησή τους σε κάποιο τεχνικό σχολείο επειδή πιστεύουν -και έχουν εν μέρει δίκαιο- πως οι μαθητές αυτών των σχολείων δε δίνουν προσοχή στα μαθήματα, είναι ιδιαίτερα απείθαρχοι και κάποιες φορές βίαιοι και αυτό είναι κάτι που δε θέλουν να το αντιμετωπίσουν.
Ωστόσο, ήδη το σχολικό έτος 2000-2001 ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν στην Α’ τάξη των Τ.Ε.Ε. είναι περίπου ίσος με τον αριθμό των μαθητών που φοιτούν στην Α’ τάξη των Ενιαίων Λυκείων. Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί, τάση που σχετίζεται φυσικά και με την έξωση των μαθητών από τα λύκεια ως αποτέλεσμα της “εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης”, τότε τα επόμενα χρόνια στα Τ.Ε.Ε. θα σπουδάζει το μεγαλύτερο κομμάτι της νεολαίας στις ηλικίες 16-18. Την τάση αυτή επιχειρεί να εκμεταλλευτεί, όπως είναι φυσικό, η ιδιωτική εκπαίδευση ακόμη και χωρίς να εξασφαλίζει την αναγκαία εργαστηριακή υποδομή για τη λειτουργία των διαφόρων ειδικοτήτων. Το καλοκαίρι του 2000, κοντά στα ήδη 83 λειτουργούντα, 61 νέα ιδιωτικά Τ.Ε.Ε. ζήτησαν άδεια λειτουργίας. Να σημειωθεί ότι τα δημόσια Τ.Ε.Ε. σε όλη τη χώρα το σχολικό έτος 1999/2000 ήταν 430 και το 2000/2001 είναι 460.3 Όλα αυτά σημαίνουν ότι ειδικά για τους νέους καθηγητές όλων των ειδικοτήτων, η θητεία σε κάποιο Τ.Ε.Ε. είναι μια πολύ πιθανή προοπτική.
Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα! Πώς κάνει κανείς μάθημα σε παιδιά που κουβαλάνε το στίγμα του “αποτυχημένου” που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση που δεν έχουν φιλοδοξίες για το μέλλον; Τι έχει να πει σε αυτά τα παιδιά; Πώς επικοινωνεί μαζί τους; Πώς, με άλλα λόγια, στέκεται μέσα στην τάξη; Δυστυχώς δεν υπάρχει κανένα εγχειρίδιο παιδαγωγικής που να απαντά σε τέτοιου τύπου ερωτήματα. Αν είναι τυχερός ο καθηγητής είναι εφοδιασμένος με το βιβλίο και το πρόγραμμα σπουδών, την περίφημη “ύλη”. Κατά τα άλλα είναι εντελώς απροετοίμαστος για το τι έχει να αντιμετωπίσει.
Το βιβλίο αυτό, επομένως, επιχειρεί από τη μια πλευρά να καλύψει ένα τέτοιο κενό στην πληροφόρηση του νέου καθηγητή, αλλά και του γονιού, του φοιτητή, του ανθρώπου που τον ενδιαφέρουν τα ζητήματα της εκπαίδευσης και της νεολαίας γενικότερα. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία αυτή επιχειρεί πρώτα να περιγράψει και στη συνέχεια να ερμηνεύσει τις στάσεις και τις συμπεριφορές των μαθητών των τεχνικών σχολείων. Απέναντι σε αυτές προτείνεται η ενεργητική παρέμβαση του δασκάλου με βασικό στόχο την αποκατάσταση της σχέσης του παιδιού με το σχολείο, ως κοινωνικό χώρο. Άρα πρόκειται κατ’ αρχήν για μια ματιά/πραγματεία πάνω σε μια σχέση, μια σχέση βαθύτατα προσωπική με τη σημασία που έχει ο όρος στην ορθόδοξη παράδοση. Και αυτά που έχει να κερδίσει κανείς από μια τέτοια σχέση με νεαρά παιδιά είναι, πιστέψτε με, πάρα πολλά. Η εμπειρία της διδασκαλίας είναι συναρπαστική και γεμάτη συγκινήσεις. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι αφού στα τεχνικά σχολεία αυτή η εμπειρία θα σας μείνει αξέχαστη ούτως ή άλλως, φροντίστε τουλάχιστον να είναι ευχάριστη!
Από την άλλη μεριά, το παρόν βιβλίο αποτελεί και μια πρόταση, αποτέλεσμα πολύχρονης ενασχόλησης με το ζήτημα, για μια διαφορετική παιδεία που δε θα αναπαράγει τις ανισότητες που γεννούν φαινόμενα σαν αυτά που παρατηρούνται στα τεχνικά σχολεία. Ανισότητες που οφείλονται στην ταξικότητα της κοινωνίας μας. Για το λόγο αυτό, οποιαδήποτε ατομική παρέμβαση – όσο ενεργητική και ανιδιοτελής και αν είναι – δεν αρκεί. Χρειάζεται και η συλλογική προσπάθεια, το συλλογικό όραμα. Από μια άποψη λοιπόν, το παρόν εγχειρίδιο είναι μια πρόταση για ένα “αντάρτικο” στο σχολείο που προετοιμάζει την πολιτισμική επανάσταση που θα χτυπήσει το κακό στη ρίζα του!