Περιγραφή
Από τον πρόλογο του συγγραφέα
Τό παρόν «Μαρτυρολόγιο» συγγραφέων καί καλλιτεχνῶν πού ὑπέστησαν διωγμούς, βασανιστήρια, ἐξορία καί ἐκτελέστηκαν ἤ αὐτοκτόνησαν, ἤ καί καταδικάστηκαν σέ λήθη, κατά τά χρόνια κυρίως τοῦ σταλινισμοῦ, ἀλλά καί τοῦ λενινισμοῦ, εἶναι ἐνδεικτικό τοῦ πνεύματος μιᾶς ἐποχῆς, μιᾶς κοινωνίας καί βεβαίως μιᾶς συγκεκριμένης ἰδεολογικῆς πρακτικῆς.
Ἡ μελέτη δέν φιλοδοξεῖ νά ἀποτελέσει μονομερῶς ἕνα ἐγχειρίδιο τῆς ἱστορίας τῆς ρωσσικῆς λογοτεχνίας ἤ τῆς πολιτικῆς ἱστορίας τῶν ἐτῶν 1917-1966. Ἀντιθέτως, διά τῆς παρούσης ἐργασίας ἐπιχειρεῖται κυρίως ἡ διατήρηση τῆς ἱστορικῆς μνήμης, τῆς ἐθνικῆς καί συλλογικῆς, ὅπως καί τῆς ἀτομικῆς, πού εἶναι συστατικό στοιχεῖο τῆς ἐπιβιώσεως ἑνός ἔθνους καί ὥς ἕνα βαθμό τοῦ παραδειγματισμοῦ τῶν ἄλλων ἐθνῶν. Ἐπίσης σκοπός τοῦ γράφοντος εἶναι νά δείξει ὅτι ὁ «σταλινισμός», ὡς θεωρητική σύλληψη καί ὡς πρακτική ἐφαρμογή, ὑπῆρχε καί πρό τοῦ Στάλιν, κατά τήν ἐποχή τοῦ Λένιν, καί μετά τόν Στάλιν, κατά τήν ἐποχή τοῦ Χρουστσώφ. Θά ἦταν τουλάχιστον ἱστορική ἀδικία εἰς βάρος τῶν πολλῶν καί τῆς ἱστορίας νά περιορίσει κανείς τήν Τρομοκρατία τοῦ σοβιετικοῦ καθεστῶτος στά χρόνια τῆς ἐξουσίας τοῦ Στάλιν, ἰδιαιτέρως δέ στά ἔτη 1936-1938, ἐνῶ τά γεγονότα μαρτυροῦν περί τῆς συστηματικῆς τρομοκρατικῆς πρακτικῆς τοῦ σοβιετικοῦ καθεστῶτος σέ ὅλην τήν διάρκεια τῆς ἱστορίας του.
Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, θά πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι ὑπῆρξαν καί συγγραφεῖς καί καλλιτέχνες πού ἐπιβίωσαν στούς χρόνους στούς ὁποίους ἑστιάζεται ἡ παροῦσα ἐργασία καί πού ἔδωσαν δείγματα τῆς ἔξοχης δημιουργικότητάς τους. Ὅμως, εἶναι γεγονός ὅτι σέ πολλές περιπτώσεις αὐτή ἡ δημιουργικότητα τῶν συγγραφέων πού παρέμειναν στήν ρωσσική γῆ, εἶχε ὑποταχθεῖ στήν πολιτική-ἰδεολογική σκοπιμότητα, πρᾶγμα πού ἦταν καί ὁ κύριος λόγος τῆς ἐπιβιώσεώς τους.
Ἀσφαλῶς ἡ σύνταξη τοῦ παρόντος «Μαρτυρολογίου» ἦταν σέ πολλές περιπτώσεις ἐπίπονη, ἀφοῦ τό ἀρχειακό ὑλικό εἶναι ἐν πολλοῖς ἀνέκδοτο καί ἀμετάφραστο. Ἐξ ἄλλου, πολλά ἀρχεῖα ἔχουν πλέον γιά διαφόρους λόγους χαθεῖ ἤ παραχαραχθεῖ ἤ εἶναι ἀπρόσιτα στόν ἐρευνητή τῆς ὑπό ἐξέταση περιόδου. Ἐπιπλέον, σέ πολλές περιπτώσεις, ὅπως στά περίφημα ἀρχεῖα τοῦ Σμολένσκ, δέν καταγράφονται (;) πολλές κρίσιμες πληροφορίες. Διαπιστώνεται χαρακτηριστικά ὅτι «τά ἀρχεῖα τοῦ Σμολένσκ περιέχουν κάπου 200.000 σελίδες ντοκουμέντων καί εἶναι οὐσιαστικά πλήρη γιά τήν περίοδο 1917-1938, εἶναι ἐκπληκτική ἡ ποσότητα τῶν πληροφοριῶν πού τά ἔγγραφα αὐτά δέν περιέχουν. Παρ’ ὅλη τήν ὑπεραφθονία τοῦ ὑλικοῦ γιά τίς ἐκκαθαρίσεις τοῦ 1929-1937, δέν περιέχουν καμιά ἔνδειξη γιά τόν ἀριθμό τῶν θυμάτων, οὔτε κανένα ἄλλο ζωτικό στατιστικό δεδομένο» (Hannah Arendt, Τό ὁλοκληρωτικό σύστημα, σ. 10).
Ὡστόσο, κατεβλήθη προσπάθεια ἐκ μέρους τοῦ γράφοντος νά διασταυρωθοῦν στοιχεῖα, χρονολογίες καί συνθῆκες τοῦ θανάτου τῶν προσώπων πού καταγράφονται ἐδῶ.
Ἐπίσης θά πρέπει νά λεχθεῖ ὅτι κατεγράφησαν ἐδῶ ὀνόματα συγγραφέων καί καλλιτεχνῶν, τῶν ὁποίων τό ἔργο εἶναι κατά τό μᾶλλον ἤ ἦττον γνωστό στήν Δύση καί ἰδιαιτέρως στήν Ἑλλάδα. Μάλιστα γιά τήν καλύτερη βιβλιογραφική κατατόπιση τοῦ ἀναγνώστη, ἐκτός τῆς βασικῆς βιβλιογραφίας πού χρησιμοποίησα, παραθέτω στό τέλος κάθε κεφαλαίου τά μεταφρασμένα στήν ἑλληνική ἔργα τῶν περιληφθέντων στήν παροῦσα μελέτη συγγραφέων καί καλλιτεχνῶν.
Δημήτρης Μπαλτᾶς





